Jornalismo que promova a humanidade...
É sabido que grande parte dos donos das empresas de media
espalhadas pelo mundo não investiu naquilo com preocupações sociais ou de luta
pela verdade, mas como em qualquer outro negócio; de facto, ainda que, mentindo
descaradamente, o possam negar, deve ser uma raridade os que não tentam pressionar
jornalistas para o oposto do que é sua função, de que é exemplo escandaloso a
Fox News, nos Estados Unidos.
Por isso, reputo notável o artigo que Marc Benioff escreveu
no mais recente número da Time, da qual é actual proprietário – revista de grande informação e circulação
mundial – no seu número com data de capa Nov. 4. 2019, texto de que transcrevo alguns apontamentos.
“The very
technologies and social-media platforms that were supposed to bring us together
have been used to sow division and undermine our democracy. Power comes from
“we the people”, yet public trust in institutions continues to decline. The
free press that ensures transparency and accountability is under attack, here
in the U.S.
and around the world.
“More than
ever, the truth matter. Facts matter. Values matter. We have a responsibility
not simply to make a profit but to make the world a better place. (…) This include
a free and vibrant press which help us understand our world and the stories of
our fellow human beings”.
“A free
press played a vital role during the public debate. When misinformation and
false narratives began to surface, the press sought out the truth. (…) That´s why my wife Lynne and I decided to
become the owners of Time one year ago”.
Amândio G.
Martins
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